Aşılama Tedavisi için nasıl karar vermeliyim?

Aşılama spermlerin laboratuvar ortamında yıkanıp, yoğunlaştırıldıktan sonra ince bir kateter yardımıyla rahim içine verilmesi işlemine denir. Doğal yollarla gebe kalamayan çiftlerde yapılan tetkikler sonucunda kısırlığı açıklayacak bir neden bulunamadığında ilk başvurulacak yardımcı üreme yöntemi aşılama olmaktadır. Amaç spermle yumurtanın buluşma şansını artırmaktır. İntrauterin inseminasyon (IUI) olarak da bilinir.

Aşılama tedavisi kararı vermeden önce erkekte sperm analizi (spermiogram), kadında rahim filmi (HSG) ve hormon analizleri yapılmış olmalıdır.

AŞILAMA İÇİN GEREKLİ KOŞULLAR;

En az 2,5 cm3 hacme sahip normal bir rahim iç boşluğu ve tüplerin açık olduğu rahim filmi veya endoskopik yöntemlerle gösterilmiş olmalıdır.

Yumurtlama kendiliğinden veya ilaç kullanımıyla sağlanabilmelidir.

Spermiogramda hazırlık sonrası 1,5 milyondan fazla hareketli sperm bulunmalıdır.

Sonuçta yeterli sayıda hareketli sperm, yumurtlamış bir yumurta ile bunların birleşmesine imkân sağlayacak açık tüpler ve embriyonun tutunmasına imkân sağlayacak normal bir rahim aşılamanın olması için temel koşullardır.

Pelvik enfeksiyon (PID), şiddetli endometriozis (çikolata kisti) veya tüplerde hasar varsa aşılama önerilmez.

HANGİ DURUMLARDA AŞILAMA YAPILABİLİR

Sperm sayı veya hareketliliğinde azalma varsa (Erkek faktörü)

Erkekte sertleşme problemi (erektil disfonksiyon) veya kadında vaginismus nedeniyle düzenli ilişki olmadığı durumlarda (Cinsel işlev bozuklukları)

Servikal faktör, rahim ağzına ait problemler veya buradaki salgılar nedeniyle spermin yukarı, rahim içine ilerleyemediği düşünülüyorsa

Sebebi izah edilemeyen infertilitede yeterli süre beklendiği halde gebelik olmadığı durumlarda

Yumurtlama tembelliği olan PCOS (polikistik over sendromu) olgularında

AŞILAMA NASIL YAPILIR

Aşılamadan önce kadın yumurtasını olgunlaştırmak amacıyla ilaçlar kullanılır veya kendiliğinden gelişen yumurta takip edilir. Adet kanamasını takiben hap veya iğneler kullanılarak 1-3 yumurtanın büyümesi ultrasonla takip edilir. Dörtten fazla yumurta büyüyorsa çoğul gebelik veya OHSS (Ovaryan hiperstimulasyon ) riski yönünden uyarılar yapılmalı, aşılama iptal edilerek ilişkiden kaçınılmalıdır. İptal edilmesi istenmiyorsa tüp bebek tedavisine geçiş yapmak alternatif olabilir.

Yaklaşık 8-10 günlük ilaç kullanımı ve takip sonrası yumurtaların 17-20 mm çapa ulaşması ile birlikte yumurta çatlatma iğnesi veya nihai olgunlaştırıcı iğne yapılır ve 36 saat sonra aşılama planlanır. Aşılamadan en az üç gün öncesinde erkeğin boşalması (cinsel perhiz) istenir. Aşılama için laboratuvarda mastürbasyon ile verilen spermler yıkanarak seminal sıvıdan uzaklaştırılır. Hareketli spermler yoğunlaştırılarak daha az hacimde daha çok hareketli sperm toplanır ve ince bir kateter ile rahim içine verilir. Bu işlem jinekolojik muayene masasında yapılan ağrısız ve kolay bir işlem olup birkaç dakika sürer. Aşılama sonrası 15-20 dakika istirahat yeterlidir. Bir gün sonra normal ilişkiye devam edilmesi önerilir.

AŞILAMADA BAŞARI ORANLARI

Aşılama yönteminde başarı oranı ortalama her bir deneme için % 12-15 arasında değişmektedir. Tedavide bir sayı sınırı olmamakla birlikte 5-6 denemeden fazla yapılması önerilmemektedir. Genelde 2-3 denemede sonuç alınamazsa daha ileri tedavi yöntemi olarak tüp bebek tedavisine geçilmesi önerilmektedir.

AŞILAMANIN RİSKLERİ

Aşılamanın başlıca riskleri çoğul gebelik ve ilaç kullanımına bağlı yumurtalıkların aşırı uyarımı (OHSS) olarak sayılabilir. Nadiren koşulların uygun olmamasına bağlı enfeksiyon görülebilir.

AŞILAMA SONRASI GEBELİK TESTİ

Aşılamadan 2 hafta sonra kanda gebelik testi bakılabilir. Gebelik oluşmuşsa test tarihinden 3 hafta sonra ultrasonda gebeliği ve embriyonun kalp atışını görmek mümkündür.

AŞILAMA KONUSUNDA BİLMENİZ GEREKENLER

Aşılama yoluyla elde edilen gebeliklerin takibi normal yollarla edilen gebelikler ile aynıdır.

Normal yollarla bir yıldan fazla beklendiği halde gebelik elde edilememiş ise bundan sonra beklendiğinde gebelik oranının % 3-5 civarına düştüğü kabul edilir. Aşılama ile bu oran % 10-15 civarında olurken tüp bebek ile gebelik şansı % 50’nin üzerine çıkar.
Aşılama kararı verirken yukarıda belirtilen gebelik oranları, maliyetler ve beklentiler dikkate alınmalı ve çift karar alma aşamasında yeterli bilgilendirilmelidir.

Aşılama tedavisinin maliyeti merkezlere göre değişkenlik gösterir.

Tedavi maliyeti, yöntemi ve diğer tüm konularda sorularınızı 0532 431 03 06 veya 0212 999 80 99 nolu telefonlardan Dr Müstecep Kavrut’a sorabilirsiniz.

Bu konuda detaylı bilgi ve yardım almak için merkezimizde randevu alarak yapacağınız öngörüşmeler ücretsizdir. Telefon ve mail adresinizi vererek veya danışma formumuzu doldurmanız halinde sorularınızı yanıtlayabilir, size detaylı bilgi ve yardım için geri dönüş yapabiliriz.