Tüp Bebek Tedavisi için nasıl karar vermeliyim?

Tüp bebek tedavisi kararı çocuk sahibi olamayan çiftlerin hekimleri ile birlikte almaları gereken bir karardır. İlk yapmanız gereken eşinizle birlikte bir jinekoloğa başvurmaktır. Karar alma sürecinde çift bir jinekolog tarafından yeterli değerlendirilmiş ve temel tetkikleri yapılmış olması gerekir. Otuz beş yaşından küçük kadınların bir yıllık düzenli korunmasız ilişkiye rağmen gebe kalamamaları halinde bir jinekoloğa başvurmaları önerilir. İleri yaşlarda 6 aylık sürede gebelik olmazsa tetkiklere başvurulmalıdır.

İlk başvuruda tıbbi öykü alınmalı, jinekolojik muayene ve ultrasonografi yapılmalıdır.

Kadında hormon analizleri ve rahim filmi, erkekte sperm analizi de temel tetkikler arasında sayılmaktadır. Tüm bu tetkik ve değerlendirmelerin ışığında gerekirse ileri testler veya ek tetkikler istenebilir.

Muayene ve değerlendirmeler sonrasında normal yollarla gebe kalma şansı yok veya çok düşükse, yumurtlama takibi ve/veya aşılama ile sonuç alınamamış ise tüp bebek tedavisi kararı verilebilir.

TÜP BEBEK TEDAVİSİ KARARI VERİLMESİNİ GEREKTİREN BAŞLICA DURUMLAR ŞUNLARDIR;

Erkekte sperm yapımı olmaması veya kanallarında tıkanıklık nedeniyle menide sperm olmaması (Azoospermi)

Sperm sayısının 5 milyonun altında olması veya sperm hareket ve morfolojisinde (şekil, yapı) şiddetli bozukluk olması
Erkekte ereksiyon (sertleşme) veya ejakulasyon (boşalma) sorunları olması

Kadında tüplerde tıkanıklık veya şiddetli yapışıklıklar olması (Enfeksiyon, endometriozis/çikolata kisti, dış gebelik veya ameliyatlara bağlı olabilir)

Kadında yumurtlama olmaması (Polikistik over sendromu / PCOS veya hormonal bozukluklara bağlı/ Hipogonadotropik hipogonadizm)

İleri yaş ve yumurta rezervinin azaldığı durumlarda

Vaginismus veya başka nedenli ilişkiye girmede sorun yaşanıyorsa

Yeterli süre beklenmiş ve aşılama tedavisiyle de sonuç alınamamış ise

Erkek veya kadında kanser veya başka bir nedenle ameliyat, kemoterapi veya radyoterapi gerekiyor ve bu durum üreme yeteneğini kaybetme riski taşıyorsa mutlaka bir tüp bebek uzmanına başvurmalıdır. Ayrıca yumurta rezervinin ciddi düşük olduğu durumlarda da bekar ise yumurta evli ise embriyo dondurulması yapılabilir. Günümüzde erkeklerde sperm, kadınlarda yumurta veya embriyo dondurulması başarıyla yapılabilmektedir.